Да се стремиш да се превърнеш в символ на търговска категория и после цял живот да се бориш с това – такова е проклятието на марките, които се превръщат в нарицателни.
Преходът на наименованието на търговската марка в отъждествяне с продуктовата категория първоначално работи за компанията. Но след това медалът обръща другата си страна – брандът, станал нарицателно, се превръща в сериозен проблем, защото всеки производител може да се възползва от масовизирането му и да печели от славата му. Затова и много компании влагат доста рекламни и пиар усилия да предотвратят тази трансформация.
Характерен пример в това отношение е компанията Xerox, която успява да изкорени нарицателното „xerox” от английския език и да го замени с photocopier (фотокопир). В много държави, компанията се бори и до ден днешен на този фронт под девиза „Ксерокс – това е Xerox. Xerox — това не е само ксерокс”.
И въпреки това продължава да бъде един от най-ярките символи на марките, превърнали с в нарицателни, част от които ще се опитаме да изброим и припомним тук.
Xerox
Фотокопирните апарати на компанията успяват да се наложат на пазара над останалите технологии и по тази причина, още през 70-те години на миналия век се превръщат в нарицателно за този клас устройства. Любопитно изключение е, че Монголия е единствената страна в света, където нарицателното за фотокопирна машина не е ксерокс, а канон (Canon).
Джип
Термин, с който в много страни по света наричат автомобилите с висока проходимост. Всъщност, като бранд, името идва от абревиатурата JP (Джей-Пи) в името на автомобила „Willys JP”, произвеждан от компанията Willys по време на Втората световна война.
Памперс
Търговска марка на компанията Procter & Gamble, с която днес наричаме всички хартиени пелени. През 90-те години на миналия век компанията поведе глобална просветителска кампания, в която изпращаше уточняващи прессъобщения и до медиите, че Памперс е търговска марка и не бива да се употребява като нарицателно. С това уточнение и до ден днешен се съобразяват само конкурентите в бранша, които много внимават в рекламите си да не използват думата памперс.
Вазелин
Vaseline е търговски знак на Unilever, принадлежал преди на изобретателя на продукта Chesebrough-Ponds.
Аспирин
Като търговски знак думата, с която всички сме свикнали да наричаме открай време таблетките ацетилкалицилова киселина в различни дози, е измислена и принадлежи на компанията Bayer.
Хероин
Въпреки негативните му конотации в днешно време, хероинът е бил фармацевтичен продукт, продаван като успокояващо при кашлица и като аналог на силното болкоуспокояващо морфин. Смята се, че името му идва от heroic — „героичен” и е принадлежало пак на Bayer като търговска марка. Въпреки, че компанията прекратява производството му още през 1913 г., като нарицателно е жив и днес.
Джакузи
Нарицателното днес за хидромасажна вана произхожда от американската фирма Jacuzzi Inc., която първа стартирала масовото производство на луксозното спа съоръжение. Самата компания е основана през 1917 г. от италиански емигранти с фамилията Jacuzzi и съществува и до днес.
Лейкопласт
Медицинският пластир за превръзки е търговска марка от 1921 до 2003 г. на компанията Beiersdorf AG, a от 2003 — на фирмата BSN medical GmbH.
Акваланг
Така наричаме всеки апарат за подводно гмуркане, но всъщност е бранд, който принадлежи на U.S. Divers.
Одеколон
Навлиза в масова употреба от „Eau de Cologne”, буквално: вода от Кьолн. Това е парфюмерийна козметика за мъже, търговска марка, принадлежаща днес на наследниците на Йохан Фарина - италиански емигрант, основал преди повече от 300 г. в Кьолн първата манифактура, смятана за най-старото парфюмерийно предприятие в света.
Диктофон
Търговска марка на устройство за запис на речта, принадлежаща на компанията Dictaphone, която във времето многократно е сменяла собственика си и в момента е в състава на Nuance Communications.
Магнетофон
Добрите, стари устройства за запис и възпроизводство на звука на магнитна лента са пуснати на пазара под това име от германската компания AEG.
Термос
Търговската марка Thermos GmbH отдавна и категорично е загубила статута си на бранд в повечето страни и се превърнала в общо нарицателно на съдовете за термоизолация на напитки.
Фломастер
Произлиза от търговската марка Flo-Master.
Найлон
Nylon – търговски знак на DuPont, превърнал се в нарицателно за обозначения на различни типове тъкани и полиестерни платна.
Тефлон
Teflon - също търговска марка на DuPont, но въпреки запазения знак, дори и в реклами в днешно време можем да чуем за тефлоново покритие, като синоним на характеристиката „антизагарящо”.
Ликра
Lycra всъщност е определен вид синтетично влакно, което като търговско наименование принадлежи на фирмата Invista.
Карт
Нарицателно за състезателни автомобили с олекотена конструкция. Фалитът на фирмата Go-Kart през 1962 г., на която е принадлежало търговското наименование, окончателно е премахнал бариерите пред масовизирането на наименованието.
Източник: www.manage.bg
Кандидатствайте за работа в BeShared!
Изпратете своето запитване, коментар или препоръка и ние ще се свържем с Вас в рамките на 24 часа.
Вашето мнение е важно за нас.