Когато хората си представят понятието search engine, веднага се сещат за Google, и то с основателна причина. От основаването си през септември 1998 г. Google сe превръща в стандарт, когато става въпрос за технология за онлайн търсене.
Прочутият сега алгоритъм на Google първоначално ѝ даде предимство пред конкуренцията и я доведе до доминираща позиция на пазара. Днес оптимизацията за търсачки е свързана с намирането на начини за по-добро удовлетворяване на този алгоритъм и постигане на по-високо класиране в SERP в резултат на това.
Алгоритмите и търсачките обаче се променят. Google отново създават нещо иновативно с чисто новия си Search Generative Experience (или накратко SGE). Но какво е Search Generative Experience и какво може да означава това за бъдещето на SEO?
1. Какво е Search Generative Experience?
От известно време Google е част от развитието на изкуствен интелект. В началото на 2023 г. гигантът в областта на търсачките обяви Bard - свой отговор на изключително популярния ChatGPT. Подобно на ChatGPT, Bard предоставя задвижвани от AI отговори от всякакъв вид на потребителите навсякъде по света.
Въпреки че Search Generative Experience има някои прилики с Bard, той е съвсем отделна технология.
Понастоящем SGE на Google е функция с изкуствен интелект, добавена към интерфейса за търсене в Google. Тя използва мощта на най-съвременната технология за генеративен изкуствен интелект, за да подобри резултатите от търсенето, да предложи удобни прегледи на SERP и да рационализира процеса на сърфиране в интернет.
Досега с Google SGE, потребителите могат:
Понастоящем Search Generative Experience е на разположение на англоговорящите потребители в САЩ чрез версиите на приложението Google Search за iOS и Android, както и чрез десктоп версията на Google Chrome. Тези потребители могат да изпробват Google SGE, като го активират ръчно.
2. Как може SGE да повлияе на SEO?
Тъй като все още е в много експериментален стадий, никой не може да каже със сигурност как точно Google SGE ще промени SEO. Но както е при всяка промяна на търсенето в Google, със сигурност предстои още един кръг от големи промени. Ето един по-подробен поглед към някои от възможностите.
SGE може да направи по-трудно класирането за стандартни ключови думи, базирани на въпроси
Както и при други наскоро въведени функции на Google SERP (като Rich Snippets, за да назовем само една), основната цел на Search Generative Experience е да рационализира резултатите от търсенето и да улесни отговорите на въпроси.
Подобно на решенията за чатботове като ChatGPT или последните версии на Google Bard, SGE SERP снимките представят на потребителя много информация. Но тези снимки са значително по-информативни от Rich Snippets, така че може да се окаже възможно търсещите прости отговори на често срещани въпроси да получат това, което им е необходимо, без изобщо да кликват върху резултата от SERP.
Това вероятно ще направи много по-трудно класирането за ключови думи, основани на въпроси, или поне така ще бъде, когато въпросите са прости.
Постигането на най-добро класиране в SERP ще стане по-важно
Въпреки че постигането на възможно най-високо класиране в SERP винаги е било важно, дигиталните маркетолози могат да очакват, че то ще има още по-голямо значение сега, когато SGE е част от комбинацията. Понастоящем първите три до пет резултата могат да се появят като част от генерирана от ИИ снимка - нещо, което би било доста изгодно, ако един от тях е вашият.
В бъдеще целите на SEO оптимизацията може да се изместят от постигане на традиционен резултат в топ 5 към попадане в моментна снимка на SGE, тъй като това осигурява по-добра видимост. Тази цел би била от решаващо значение в случаите, когато моментната снимка дава адекватен отговор на въпроса на потребителя.
Причините за търсене също ще станат по-важни
Разбирането на намеренията на потребителите от известно време насам е критична част от изготвянето на ефективна SEO кампания. Но с появата на SGE то вероятно ще стане още по-важно.
Досега генерираните снимки са наистина добри в това отношение, като всички показани връзки са подобни или идентични с най-високо класираните резултати в SERP. Изглежда обаче, че високият ранг също увеличава вероятността сайтът да получи препоръка, включваща снимка.
SEO експертите, дигиталните маркетолози и бизнесите трябва да се подготвят да се фокусират по-интензивно върху двата фактора, за да останат на върха.
3. Адаптиране на стратегията ви за SEO към бъдещето, управлявано от AI
Макар че в момента всички говорят за решение, използващо изкуствен интелект, то далеч не е единственото, за което дигиталните маркетолози трябва да помислят.
Интерфейсите с изкуствен интелект като ChatGPT, Bard и други са тук, за да останат. И всички те могат да бъдат невероятни предимства, ако разработите SEO стратегиите си по подходящ начин. Ето някои ключови тактики, които да изпробвате, докато напредвате.
Използвайте AI за разработване на теми и форматиране на съдържание
Колкото и да е впечатляващо, че програми като ChatGPT могат да създават цели публикации в блогове или статии за секунди, все пак човешките автори имат предимство тук. В края на краищата, ботът с изкуствен интелект не може да говори от практически опит и резултатите все още са силно склонни към сериозни фактологични грешки.
Въпреки това ИИ може лесно да премахне задачи като брейнсторминг на теми за вашата кампания за създаване на съдържание. Той може също така наистина да рационализира процеса на изготвяне на конспекти, по които да се работи.
Усъвършенствайте проучването на ключови думи с помощта на AI
AI може да отнеме много от досадното време за задачи като намирането на подходящи ключови думи за вашата кампания. Въпросът е да знаете как да подхождате към проучването на ключови думи с помощта на AI, за да получите това, което искате от него.
Започнете, като предоставите на инструмент като ChatGPT или Bard основна информация за бизнеса си и поискате някои предложения. Можете също така да опитате да предоставите примери за ключови думи, към които вече се насочвате, и да поискате допълнителни предложения.
Не забравяйте да потвърдите броя на търсенията и данните за избраните от вас думи, преди да ги добавите към текущата си SEO стратегия.
Уверете се, че наистина познавате аудиторията си
Всеки дигитален маркетолог трябва да е абсолютно сигурен, че не забравя нито един аспект от характеристиките целевата си аудитория.
Провеждайте непрекъснати проучвания на целевата си аудитория, както и на всяка демографска група, която може да ви интересува в бъдеще. Бъдете в течение на темите, които са важни за тях. Използвайте инструменти като персони на потребителите, за да помогнете на екипа си за създаване на съдържание да се свърже и с начина на мислене на идеалния ви клиент.
Не забравяйте да общувате редовно и директно с вашите реални читатели и клиенти. Ангажирайте се с тях в социалните медии и ги стимулирайте да попълват анкети за оценка. Помолете ги за предложения, които можете да приложите.
4. Заключение
Предвид начина, по който задвижваните от изкуствен интелект инструменти като Search Generative Experience на Google се появиха на сцената, е разбираемо, че много дигитални маркетолози все още не са съвсем сигурни какво да мислят за тях. Но когато се използва разумно и правилно в комбинация с човешката изобретателност, AI наистина може да помогне на вашия бранд да се издигне на следващото ниво.
Ако вие искате да оптимизирате вашия бизнес спрямо всички новости и да увеличите шанса си за успех, ние от дигитална агенция BeShared сме винаги насреща.
Кандидатствайте за работа в BeShared!
Изпратете своето запитване, коментар или препоръка и ние ще се свържем с Вас в рамките на 24 часа.
Вашето мнение е важно за нас.