Предисторията
Наскоро BeShared проведе серия от лекции на тема Facebook маркетинг и бранд мениджмънт в няколко столични университета. Срещнахме се със студенти изучаващи именно тези специалности (без частта за Facebook) и им дадохме една-две идеи за това как да използват оптимално потенциала на социалните мрежи. Обсъдихме актуалните тенденции и неактуалните такива. Поставихме ударението върху обхвата и качественото съдържание. Дискутирахме връзката между политиките на Зукърбърг и компания и погрешното възприемане на Facebook като стандартен рекламен канал. Дадохме добри и лоши примери от опита си, раздадохме задачи и получихме резултати, а участниците получиха обратна връзка. Изобщо – идилия.
Обаче. По време на работата ни със студентите, също докато течеше подготовката и най-вече след срещите ни с бъдещите професионалисти, в главите ни неминуемо възникна следният въпрос:
Защо това е важно?
Първо, дори самото говорене за социални медии в академичен контекст ги прави по-привлекателни, вдъхвайки доверие в предимствата им. Това от своя страна увеличава използването им от бъдещи и настоящи професионалисти и по-точно дяла от бюджетите/вниманието, който те отделят за тази среда. Логично, по-широкото и внимателно използване на определена услуга неминуемо води до нейната еволюция и оптимизация, както и – в случая - до повишаване степента на адекватност при използването й. Стимулирането на бранша по всички закони на пазара означава и стимулиране на конкуренцията, която пък води със себе си още страхотни предпоставки за повишаване на качеството.
Често възниква един въпрос
- не само в нашия случай, а много, много отвъд: Не ни ли е страх, че споделяйки специфични знания, натрупани на базата на концентрирано проучване и професионален опит, връчваме на аудиторията си инструмент, с който тя да ни „вземе хляба“? Ужасен, но пък типичен въпрос. Не. Притеснение от този род е неадекватно, защото е неинформирано. Именно споделянето по начина, по който го правим, е един от начините постепенно да изкореним тези пазарно алогични схващания и още по-точно комплекси. Очевидната истина е, че разпространяването на познание от всякакво естество води до повишаването на общата адекватност, а в бизнес отношение – на професионализма. Още повече, когато става дума за тип дейност, за която комуникацията и разделянето на задълженията са есенциални, високата професионална култура създава у клиента нещо особено важно за нас и всички наши колеги – реалистични очаквания, а оттам и изисквания.
Разликата
Без да изпадаме в излишна конкретика, пак ще отбележим, че в работата си със студенти поставяме силен акцент върху актуалните тенденции в политиката на Facebook. Най-вече става дума за това, че Социалната мрежа е преди всичко мрежа и едва след това – медия. Ние, работещите с Facebook, знаем, че създателите на Facebook знаят, че потребителите разбират и използват Facebook като канал за бърза и лесна комуникация с контактите си. В този ред на мисли, ако функцията на социална медия вземе превес над личната комуникация, компанията на Зукърбърг бързо ще остане без ползватели, защото продуктът й ще се е превърнал в бит пазар, където едни търговци предлагат продукти и услуги на други търговци. Facebook не е магазин, а място за създаване на общност около бранда и за менажирането на този процес. Търговската страна на мрежата е бонус, а не същност, но ниските цени за рекламна комуникация са ни разглезили, безспорно.
Трудно е да се балансира между нуждите на потребителите и тези на бизнеса, още повече – те са зависими едни от други. Няма как и вълкът да е сит, и агнето цяло, но е факт, че Facebook се променя всеки ден. Да използваш пълния му потенциал за своя бранд означава да познаваш и следиш този процес. В лекциите си споменахме някои от основните фактори, които влияят на промените в съдържанието на нюзфийда.
Какво е Facebook?
Ето какво пишат хората във Facebook сами за себе си:
„Основан през 2004, Facebook има мисия да дава на хората силата да споделят и да правят света по-отворен и свързан. Хората използват Facebook, за да останат свързани с приятелите и семействата си, да откриват какво се случва по света и да споделят и изразяват това, което е важно за тях.“
Не е необходимо да отбелязваме, че разработчиците на Facebook се стремят да се придържат към това самоопределение чрез политиките на компанията и стратегическите решения, които дефинират потребителския опит с продукта.
Какво НЕ е Facebook?
Както стана ясно, социалната мрежа е всичко друго, но не и генератор на бързи, директни и високи печалби.
Защо да ползваме Facebook?
Защото е чудесен начин да популяризираме послането на бранда си. Защото ни предоставя лесна и удобна платформа за комуникация с настоящите и потенциалните ни клиенти. Защото всичките ни конкуренти вече са там. А ако не са, имаме идеална възможност да излезем с едни гърди напред.
Как?
Как най-ефективно да изградим своя имидж, създавайки така възпяваната (малко досадно, но съвсем основателно) емоционална връзка с потребителите? Разбира се, литературата по въпроса надвишава в пъти обема на „Война и мир“, но предвид актуалните промени във Facebook, преспокойно можем да се ограничим до следното: качество пред количество. Това, естествено, не означава, че въпросът за качественото съдържание е по-важен от този за честотата на публикациите, дори напротив. Важно е да знаем, че повече съдържание в общия случай означава по-малък обхват, по-малко видимост за нашите публикации. Това, което ни спасява, е доброто съдържание. От своя страна то се постига с информираност за това какво Facebook „харесва“ – високо качество на изображенията, тематичност, уникалност и др.
Защо ТОЧНО Facebook?
Все още цената за достигане на хиляда души във Facebook е по-ниска от тази в която и да е друга медия. И въпреки че все повече добива характеристиките на стандартен рекламен канал, необходимият бюджет за водене на Facebook кампания не може да се сравнява с този за телевизия, радио, печатни медии, дисплейна реклама и т.н. Единствено Google се доближава до изгодността на Социалната мрежа, но така или иначе без Google сме заникъде.
Таргетирането във Facebook също е нещо, което не бива да подценяваме. Много малко канали ни предоставят възможността да предложим услугите си точно на жени на възраст 16-25 години, живеещи в Никарагуа, които се интересуват от ядрена физика. Динамиката на средата пък ни позволява да променяме стратегията си в движение, много по-бързо, лесно и евтино, отколкото другаде. Това донякъде е и необходимост, породена от същата тази динамика, но предимствата категорично са повече от недостатъците.
Ангажираност
Проблемът с ангажираността на потребителите като основен фактор за видимостта на съдържанието води и до логичното заключение, че т.нар. „геймифициране“ на преживяването във Facebook също предстои да преживее подем. Апликациите са един начин това да се случи. Формите и разновидностите им в Мрежата, за съжаление, дори не се доближават до това, което биха могли да бъдат, но отново динамиката е тази, която ще ни спаси от баналното, като изисква от криейтив екипите раздвижено мислене и иновативни предложения за постигане на нови нива на интерактивност и забавление, някак си обвързани с марката.
Без да навлизаме повече в темата за ползата от Facebook за всеки бизнес, ще кажем следното:
Ние не вярваме в границите.
Социалните мрежи са един от инструментите на съвременното общество за свободен обмен на информация и оттам – за анихилация на вътрешните синтетични бариери като агресия, расизъм, ксенофобия, на дискриминацията и неинформираността като цяло. За щастие днешният свят предлага възможността човек да си изкарва прехраната посредством виртуалните мрежи. Ако правим това добре, професионално, то ние имаме потенциала да спомогнем чрез силата на комуникацията за разширяването на човешкото самоосъзнаване на индивидуално, локално, регинално и глобално равнище.
Но това са дългосрочни цели.
Та, затова ходим по ВУЗ-овете.
Автор: Иван Попов
Кандидатствайте за работа в BeShared!
Изпратете своето запитване, коментар или препоръка и ние ще се свържем с Вас в рамките на 24 часа.
Вашето мнение е важно за нас.